1399-09-19 14:38
377
0
71980
به قلم حسین شعبانی ؛

⁠ بازگشت آمریکا به برجام و تاکتیک پیچیده در استفاده از مکانیسم ماشه

یک حقوقدان نوشت : باید در ذهن مقامات هسته ای و امنیتی کشور ؛ در ترفند ورود مجدد آمریکا به برجام کمی تردید شود و به همین علت تدابیر لازم برای تضمین عدم استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه بلافاصله بعد از بازگشت به برجام، اتخاذ گردد.

به گزارش گلستان ما ؛ حسین شعبانی حقوقدان گلستانی درباره دور جدید گمانه زنی ها برای مذاکرات برجامی نوشت :

۱ - در کنار همه ذوق زدگی ها و هول شدن هایی که به قول و به زعم اولیاء سیاست در بین موافقان و مخالفان برجام و بالتبع جریان انتخابات امریکا وجود دارد؛ یک نکته نباید فراموش شود و آن خوی استکباری امریکا در هر لباس و هر اقدامی است.

۲ - صرفنظر از عدم اعتقاد برخی از مقامات کشور به این راهبرد اساسی انقلاب در برقراری ارتباط با استکبار (که با سفر و سکونت و مهاجرت فرزندان یا خودشان بعد از بازنشستگی و انتقال دارایی خود به آن کشور مشهود است) نباید فراموش شود که قرار دادن مکانیسم ماشه در برجام و پذیرش غیرداوطلبانه آن توسط ایران؛ خود نمایشی آشکار از خوی استکباری است که :
  آنچه ما برای خودمان می پسندیم برای شما نمی پسندیم و آنچه برای خودمان قبول نداریم برای شما قبول داریم.

۳ - ترامپ بعد از خروج از برجام و تدوین برنامه جامعی برای بازگرداندن تحریمها در دو مرحله تلاش داشت با کسب اجماع جهانی؛ انزوای ایران در جامعه بین المللی را ایجاد و منع خرید و فروش سلاحهای نظامی را استمرار بخشد که در هر دو برنامه شکست خورد.

در آخرین ترفند خود تلاش کرد که مکانیسم ماشه یا بازگرداندن خودبخودی تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد را فعال نماید که به لحاظ خروج او از برجام و مجاز نبودن به استفاده از ابزارهای درون برجام؛ این درخواست از لحاظ شکلی مورد اجابت اعضای شورای امنیت قرار نگرفت که : عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد . نادانی ترامپ در خروج از برجام موجب عدم بهره مندی او از مکانیسم ماشه شد.

۴ - حال ذوق زدگان باید مراقب باشند برنامه تیم رئیس جمهور منتخب امریکا آقای بایدن یا برنامه لباس دیگر آمریکا در بازگشت به برنامه جامع مشترک هسته ای، ترفندی در استفاده از مکانیسم ماشه نباشد و برنامه تخریبی ترامپ از طریق تیم بایدن ادامه نیابد.

باید در ذهن مقامات هسته ای و امنیتی کشور ؛ در ترفند ورود مجدد آمریکا به برجام کمی تردید شود و به همین علت تدابیر لازم برای تضمین عدم استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه بلافاصله بعد از بازگشت به برجام، اتخاذ گردد تا آن کشور در استفاده از مکانیسم مذکور در یک مدت زمان مشخص آزادی عمل نداشته باشد و عملا ایران را در بازی خود وارد نکند .
 
۵ - به عبارت دیگر سایر کشورهای عضو، باید برای عدم همکاری با آمریکای دوران بایدن در استفاده گاه و بیگاه از مکانیسم ماشه، ضمانت اجرای لازم را به تهران بدهند. 

به این ترتیب نکند که ورود مجدد کشور آمریکا به برجام به قیمت چشم پوشی از همه برنامه های علمی و پژوهشی کشور در حوزه هسته ای و موشکی همراه باشد که در این صورت هم فرصت از دست رفت و هم دانشمندان و دلسوزان جامعه دلسرد خواهند شد و هم اثر خون شهید هسته ای شهید فخری زاده کمرنگ خواهد شد و مهمتر از همه مردم شریف ایران در برابر متجاوزان، بی دفاع شوند که آن روز مباد.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.